Perinteinen suomalainen - Aito vaihtoehto - Nykyaikainen seurustelujuoma

Lonkero on puhtaasti suomalainen juoma. Muualta maailmasta ei vastaavaa löydy. Lonkeron historia ulottuu Helsingin Olympialaisiin ja vuoteen 1952. Silloin tuotiin markkinoille kaksi erilaista long drink -juomaa (gin-grape ja brandy-pommac). Valmiiksi pullotetut juomasekoitukset oli helppo anniskella. Olympialaisien muita uutuuksia olivat mm. Coca Cola ja baaritiskit.

Long drink -juomista suomalaiset valitsivat suosikikseen gin-grape -juoman. Brandy-lonkeron tuotanto loppui 70-luvulla mutta GIN eli ginin ja greipin sekoitus jatkaa alkuperäisistä lonkeroista vielä tänä päivänäkin.

Long drink tarkoittaa ns. pitkää alkoholijuomaa (paukkua). Suomalaisessa kielenkäytössä siitä tuleva lonkero-sana tarkoittaa kuitenkin yleensä aina valmista ja pullotettua gin-grape -juomaa (gin and grapefruit drink).

Lonkeron historiasta, siihen käytettävistä raaka-aineista ja sen valmistuksesta voit lukea lisää Panimoliiton sivulta.

Ehkä kaikkien aikojen kuuluisin lonkero-aiheinen kappale on Toivo Kärjen säveltämä ja Juha Vainion sanoittama "Hei punkero, tuo lonkero", jonka Reijo Tani levytti vuonna 1974. Turo´s Hevi Gee-yhtyeen Hara Laukkanen sanoitti Lonkerofestivaaleilla 2001 "Älä koske mun Lonkeroon"-kappaleen  joka esiintyy yhtyeen Rock and Rollia G-pisteestä levyllä.

Myös Suomessa käyvien ulkomaalaisten yhdeksi positiiviseksi muistoksi jää lonkero.

Mustekala = kahdeksan lonkeroa

Lonkero ahtojäillä =
Otetaan mahdollisimman iso tuoppi ja täytetään se jäillä. Lisätään pullo lonkeroa ja jäitä, jos niitä vielä mahtuu. Loppuilta sujuu lonkeroa lisäillessä

24.10.2017