Kossu jäi kakkoseksi - kansa kittaa nyt lonkeroa
25.10.2007

kossulonkkuKansallisjuoma Koskenkorvan valtaistuin huojuu. Litramyynti on pudonnut jo vuosia, eikä 2006 poikennut aiemmasta. Perinteinen Lonkero pudotti Kossun niukasti litramyynnin kakkoseksi Alkon tilastoissa jo 2005, ja viime vuonna railo repesi.

- Koko long drink -tuoteryhmän myynti on kasvanut pitkään, sanoo Alkon viestintäjohtaja Mika-Pekka Miettinen.

Kirkkaissa Koskenkorva säilyi ykkösenä, mutta ero muihin kapeni. Miettinen arvioi, että miinuksen taustalla on kilpailevien merkkien tulo markkinoille. Vielä vuonna 1994 Kossua myytiin yli 11 miljoonaa litraa, nyt alle kuusi. Haastajien tulo on syönyt menekkiä, vaikka houkuttimiksi on tuotu Euro-Kossua, pientä tippapulloa ja kevyttä muovimattia.

Valkoviineissä tapahtui vallankeikaus. Magyar Fehér Bor pudotti aiemmman valtiaan Pearly Bay Cape Whiten kerralla neloseksi. Nousu johtuu Magyarin keväisestä liittymisestä hanaviinien kerhoon.

Punaviineissä kärkikolmikko pysyi entisellään, vaikka niiden myynnit laskivat hitusen. Muita viiniryhmiä mestaroivat Doris, Huttunen ja Ballet Demi-Sec. Napoleonit huseerasivat konjakeissa, Kolme leijonaa viskeissä ja Salmiakki-Kossu juomasekoituksissa.

Ilta-Sanomat 17.1.2007

Viimeksi päivitetty ( 25.10.2007 )

29.06.2017